![]() |
Vložil: Nitsche David |
![]() |
29. srpen 2025 v 21:36 |
Na jednání Rady a
P-FV v měsíci srpnu bylo mimo jiné projednáno:
·
jednání
pracovní skupiny O22 IN ČDC k IN ČDC. Začalo dopravní školení
k předpisu D1, který vejde v platnost na podzim roku 2025. Rada FV
byla seznámena s jednotlivými změnami IN za předchozí období. Jedná se o
tyto IN ČDC: PERs28-B-ČDC-CZ, PERs15-A-2008, PU-3-C-ČDC-CZ, PERs46-B-ČDC-EU, PTs9-B-ČDC-CZ, PTs10-B-ČDC-CZ,
KVs3-B-ČDC-CZ, OR3-B-ČDC-CZ, KV4-B-ČDC-EU, ORs80-B-ČDC-CZ.
·
navrhované
změnách SŽ s možným dopadem na ČDC. Změna se týká ,,Prohlášení o dráze 2026“.
Zásadní změny jsou ve třech bodech (změna sankčního systému za odřeknutou či
nezkonzumovanou kapacitu dráhy, nemožnost odstavení vlaku na dopravních
kolejích déle než 168 hod., zpoplatnění odstavných kolejí jako součástí
zařízení služeb). Tato problematika se bude řešit na vyšší úrovni poslanecké
sněmovny.
·
průběh a
zkušenosti z tabletizace u vozmistrů v rámci sítě ČDC. Proběhla rozsáhlá
diskuse, kde byly nastíněny problémy používání tabletů v kolejišti.
·
plnění
BOZP u ČDC za ½ pololetí. Byla prezentována tabulka s akcemi BOZP a
čerpáním přidělených finančních prostředků. Předsedové ZO FV byli vyzváni ke
kontrole předložených dat (zda byly akce BOZP realizovány).
·
jednání
se zúčastnili zástupci zaměstnavatele ČDC, a.s. člen představenstva pro provoz
p. Svojanovský Martin a ředitel O21 Ing. Nedomlel Radek k projednávání další
fáze snižování nadkapacit u ČDC.
Provoz ředitel p. Svojanovský informoval Radu
FV formou prezentace o další fázi snižování nadkapacit u ČDC, a.s.. S tímto
byli seznámeni zástupci OC (21.7.2025), ředitelé OPŘ, obchod atd.. Tato
prezentace obsahovala např. současný stav v rámci železniční dopravy a
společnosti ČDC, a.s., strategický přístup společnosti k restrukturalizaci ČDC,
a.s. s cílem dlouhodobé životaschopnosti firmy v novém tržním prostředí, výkony
na dopravním trhu v ČR (pokles výkonů), přístup k restrukturalizaci dle potřeby
reakce na jednotlivé faktory, dopad očekávaných poklesů objemů do práce obvodů
a seřaďovacích stanic na rok 2026, dopad do hmotných aktiv ČDC (HV a vozy -
optimalizace nákladních vozů a hnacích vozidel), dopad do zaměstnanosti a fáze
restrukturalizace personálních nadkapacit v roce 2025 atd..
Ředitel O21 Ing. Nedomlel provedl doplnění
prezentace např. kalkulace ČDC, a.s. s poklesem objemu přeprav, kde bude nutná
místní redukce zaměstnanců. Dále pak přeprava dřeva a železa při snížení
předpokládaných objemu přeprav a dopad na síť ČDC atd..
Viceprezident p. Hevera upozornil na to, že
je to jenom jakýsi předpokládaný plán vývoje a není to dogma. Tabulky
předpokládaného propadu přeprav se mohou hýbat jak nahoru, tak i dolů. Následně
přítomní účastníci Rady FV v diskusi prezentovali své názory a poznatky z
provozu. Zazněly například tyto dotazy a názory:
- Normativ výkonu činností je pouze
informativní. Výkon může být vykonán jak v delším časovém úseku, tak i kratším.
Proto by zaměstnanec při nedodržení normovaného času neměl být ze strany vedení
nijak perzekuován. Ing. Nedomlel jednoznačně souhlasí a dodává, že zaměstnanec
by měl mít sám zájem vykonat uvedený výkon v co nejkratším možném čase. Pokud
dojde k nepříznivým okolnostem, je plně pochopitelné a akceptovatelné, že doba
výkonu činností může být delší.
- Které profese se jeví jako budoucí
multifunkční zaměstnanci. Dle provozního ředitele p. Svojanovského se jedná
především o strojvedoucí a vozmistry, kteří můžou vykonávat činnosti např.
zaměstnanců posunu, dispečera atd..
- Bude zaměstnavatel požadovat po vozmistrech
i výkony komerčních činností (ne pouze přepravních)
- Předseda ZO FVČeská Třebová p. Telecký
informoval o zařazení vozmistrů v žst. Česká Třebová do 9 TS, který neodpovídá
prováděným činnostem ve směně. Provozní ředitel p. Svojanovský připustil
možnosti řešení s tím, že situaci osobně prověří.
·
informace
k průběhu a zkušenostem z probíhající tabletizace. Ředitel O21 Ing. Nedomlel
poděkoval za množství podnětů a zpětnou vazbu. O21 se je průběžně dle
závažnosti snaží řešit, aby se mohl projekt dále rozvíjet. Konečný a ideální
stav využití tabletů zatím není stanoven, ale měl by být zaveden v maximální
možné míře. Prezentoval nashromážděná data k využití tabletů. Viceprezident FV
p. Hevera prezentoval stanovisko FV k používání tabletů a tím převzetí takřka
100% činností tranzitérů přípravářů (např. při jejich zrušení na pracovišti),
že tito vozmistři by měli být přeřazeni do vyššího tarifního stupně.
Zaměstnavatel zrušením zaměstnanců na pozici tranzitér nebo tranzitér přípravář
ušetří značné finanční prostředky a vyšší tarifní stupeň pro zaměstnance, kteří
je nahradí by vyžadoval pouze zlomek těchto finančních prostředků (v jednotkách
procent). Následně pak v rámci diskuse byly prezentovány problémy ze strany
předsedů ZO FV. Zazněly např. tato stanoviska, připomínky a dotazy:
- Připomínky na
zajištění neomezených dat v tabletech (při práci dochází k vyčerpání objemu
dat) a často dochází k výpadku signálů a tím ztrátě dat. Ing Nedomlel sdělil,
že při oprávněném využití na hodně vytížených pracovištích můžou být data
navýšena. Bude prověřeno reálné využití na pracovištích a přijata související
opatření pro eliminaci vyčerpání dat, možná off line verze při ztrátě signálu
se v současné době prověřuje, jde však o velmi finančně nákladnou úpravu
softwaru. Probíhá analýza možných dalších řešení.
- Jak má
vozmistr postupovat při nemožnosti zápisu do tabletu (padá síť, ztrácí se již
zapsané údaje při soupisu), častá nutnost potvrzení údajů, vyplněná okénka se
musí přepisovat ručně Dle Ing Nedomlela
v takových případech je bohužel nutno zadat opětovně, probíhá analýza možných
řešení pro eliminaci.
- Viceprezident FV p. Hevera zdůraznil
problematiku hromadné kumulace výkonů činností. Je nutné rozdělit soupis vlaku
a výkon TP +brzda. Při kumulaci činností (soupis vlaku pomoci tabletu) dochází
ke snížení kvality technických prohlídek, většina pozornosti je věnována právě
tabletu. Dále pak upozornil na možné limity práce s tabletem a nutnost
provedení zápisu na PC. Také požádal o řešení bezpečnosti práce při použití
tabletu v kolejišti (např. při nutnosti využití brýlí při práci a naopak)
- Práce s tabletem při dešti, kdy dochází k
problému s ovládáním obrazovky. Nelze soupis provést.
Dle Ing Nedomlela
se testuje folie na displeji a další jiná možná řešení (např. úprava firmware
pro snížení citlivosti displeje).
- Na některých pracovištích např. z žst. Brno
Maloměřice práce s tablety funguje. To potvrzuje zkušenost, že pro práci s
tabletem je nejdůležitější pořízení prvotních dat tak aby byly bezchybné. Data
o vozech včetně zásilky a veškeré garance ve větším množství v požadované
kvalitě není možné na tabletu zaručit. Proto je největší problém tam kde je
zvýšený pohyb cizích vozů a u velkých vleček kde je více provozů.
- Zazněl i názor, že tablety nepřináší
zefektivnění práce. Někdy pomáhají a někdy značně zpomalují až znesnadňují
výkon práce. Následně byl položen dotaz, zda je hlavním důvodem úspora
zaměstnanců?
Ing Nedomlel konstatoval, že jediným důvodem není
rušení tranzitérů, ale zefektivnění a usnadnění práce a zvýšení informovanosti
zaměstnanců v kolejišti a zrychlení přenosu informací z kolejiště do IS ČDC.
- Tím že dochází ke zpomalení práce může dojít
k špatnému obrazu ČDC, a.s. směrem k zákazníkům. Je kontraproduktivní požadovat
výhradní práci pouze na tabletu.